Geachte heer Gatz, beste Sven,Dikke Freddy schrijft op Theater aan Zee in Oostende elke dag een brief. Als vaste plek waar de brieven van Dikke Freddy zes keer per jaar verschijnen, mag Sociaal.Net deze reeks nieuwe brieven publiceren. Een zomerspecial.
Er heerst dit jaar een heel andere sfeer in café Koer, de cafetaria van Theater aan Zee, dan vorig jaar. Bijna alle acteurs hebben diepe wallen onder hun ogen en de actrices barsten nog sneller in tranen uit dan gewoonlijk.
De naam die in Café Koer het meest uitgesproken wordt, is de uwe. Want u hebt ze allemaal kolossaal misdeeld. Zelfs diegenen die vanaf volgend jaar meer subsidie gaan krijgen. Want ook die gaan er naar eigen zeggen op achteruit. Ik begrijp dat volkomen want ik heb krak hetzelfde aan de hand: mijn leefloon is sinds juni met 17 euro omhoog gegaan en tegelijkertijd is mijn begrotingstekort min of meer verdubbeld.
Enfin, wat er dan ’s nachts in café Koer gebeurt is dat een theaterdirecteur die erop achteruit gaat omdat hij meer gaat krijgen lijfelijk getroost wordt door een actrice die niks gaat krijgen en die op die manier hoopt toch vooruit te gaan. Wat dat betreft zit ik met mijn leefloon in de verkeerde branche.
‘Kevin De Bruyne verdient meer dan 1800 euro per uur.’
Om eens uit de drukte van Theater aan Zee te zijn ga ik overdag wel eens verfrissing gebruiken in café De Pelikaan. Hoewel deze instelling vlak achter De Grote Post ligt, wordt er daar met geen woord gerept over theaterkwesties, laat staan over Theater aan Zee. Het gaat daar eerder over Turteltaks, Tommeleintol, ziekenkassen, opstijgend muurvocht, burengerucht en verder, heel uitgebreid, over het voetbal.
In dat verband is de theatersubsidie toch één keer ter sprake gekomen. Het ging toen over de portemonnee van de voetballist Kevin De Bruyne. Die mens is voor 75 miljoen euro van een Duitse naar een Engelse voetbalploeg overgestapt. En daar verdient hij 16 miljoen euro per jaar.
We hebben verschillende bierkaarten nodig gehad om uit te rekenen dat Kevin De Bruyne iets meer dan 1800 euro per uur verdient. Dag en nacht! Ook als hij slaapt of in zijn neus peutert of op de toiletpot zit.
Op één jaar kost één Rode Duivel dus alstublieft 91 miljoen euro. Toen dat bedrag uitgesproken werd zag ik tot mijn verrassing dat de directeur van Theater aan Zee zich ook in café de Pelikaan bevond. Hij zat aan de hoek van de toog. Met afhangende schouders. En terwijl hij moedeloos naar de bodem van zijn leeg glas staarde mompelde hij: ’91 miljoen… Dat is verdomme 5 miljoen meer dan wat alle theaters en orkesten in heel Vlaanderen samen krijgen.’
‘Laat leefloontrekkers evenveel krijgen als alle Rode Duivels samen.’
Mijn vraag is eenvoudig, meneer de minister; is het niet mogelijk om de subsidies voor de theaters en orkesten met vijf miljoen euro te laten stijgen? Het zou toch maar eerlijk zijn dat zij ook 91 miljoen krijgen, de jaarkost van één Rode Duivel. Tenslotte doet dat theatervolk niemand kwaad en verder vind ik dat alle Belgen gelijk voor de wet moeten zijn.
Maar ik hoor u al zeggen dat u niet weet waar u dat geld moet halen. Simpelweg, bij uw baas! Bij Geert Bourgeois! Ik lees in de gazet dat hij vijf miljoen heeft gegeven aan de 11-julivieringen. Geef die vijf miljoen rechtstreeks aan de theaters en de orkesten en verplicht ze om op 11 juli gratis op te treden. De theaters en de orkesten zullen content zijn en de 11 julivieringen zullen eindelijk schone programma’s hebben. Vlaanderen Feest!
Ik zal koning Filip aanschrijven met de vraag om de centen die gebruikt worden voor de viering van 21 juli toe te voegen aan de pot voor de leeflonen. Dan kunnen alle Belgische leefloontrekkers samen misschien ook evenveel krijgen als alle Rode Duivels samen. Ook dat lijkt me een eerlijke verdeling.
Ik groet u met de meeste Hoogachting,
Dikke Freddy
Reacties
Zeker lezen
‘Sociaal werk zal meer politiek worden’
Impact van migratie op mentaal welzijn: ‘Kinderen dragen littekens van hun ouders’
Jongeren over gezond leven: ‘Ook wat ongezond is, kan gelukkig maken’
Functionele cookies Always active
Voorkeuren
Statistische cookies
Socialemediacookies